16 czerwca 2018 r. na Wydziale Matematyki i Informatyki UAM odbyła się konferencja „Informatyka w szkole – z komputerem i bez komputera” dla nauczycieli informatyki i matematyki wszystkich szczebli edukacji szkolnej, jak również dla studentów. Udział w konferencji był bezpłatny.
Program:
- 9:30 – 11:00 dr Svetla Boytcheva (Bułgarska Akademia Nauk)
Uczenie się przez dociekliwość
(po ang., z tłum. na polski) - 11:00 – 11:30 przerwa na kawę i kanapki
- 11:30 – 13:00 prof. Ivan Kalaš (Uniwersytet w Bratysławie)
Programowanie w szkole podstawowej. Gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy?
(po ang., z tłum. na polski) - 13:00 – 13:20 Prezentacja ineraktywnego podręcznika Przewodnik po informatyce, gość-niespodzianka Piotr Prejbisz i wręczenie nagród w konkursie na scenariusz lekcji bez komputera
- 13:20 – 14:00 przerwa obiadowa
dr Svetla Boytcheva pracuje w Departamencie Modelowania Lingwistycznego i Przetwarzania Danych Bułgarskiej Akademii Nauk. Ma kilkudziesiędzioletnie doświadczenie w nauczaniu informatyki na różnych poziomach edukacji. Jest współautorką podręcznika do informatyki używanego w bułgarskich liceach i gimnzjach. Była trenerką nauczycieli, przygotowującą ich do uczenia według niedawno wprowadzonego w szkołach Bułgarii nowego programu z informatyki.
Streszczenie wykładu: Są nauczyciele, którzy uważają, że najważniejszy na lekcji informatyki jest komputer. Tymczasem powinien on być jednym z wielu narzędzi i jedynie wspomagać proces nauczania. Jak pobudzić kreatywność uczniów i nauczycieli? Jak naczać przez stawianie pytań i zachęcanie do ich stawiania? Na wykładzie omówone zostanie kilka przykładów dla różnych wariantów metody uczenia za pomocą pytań.
prof. Ivan Kalaš pracuje w Instytucie Dydaktyki Informatyki Uniwersytetu Komeńskiego w Bratysławie oraz w Instytucie Informatyki uniwersytetu UCL w Londynie. Jest współtwórcą kilku środowisk programistycznych dla dzieci, między innymi Comenius Logo, Imagine Logo, Thomas the Clown and RNA (Revelation Natural Arts), jak również autorem i współautorem podręczników do informatyki dla dzieci, przetłumaczonych na kilka języków. Od 2014 do 2016 był zaangażowany w projekt UCL ScratchMaths, mający na celu wprowadzenie innowacyjnych metod do nauczania informatyki w szkołach podstawowych Wielkiej Brytani.
Streszczenie wykładu: Co się zmieniło w programowaniu edukacyjnym na przestrzeni kilkudziesięciu lat? Jak sprawić, by programowanie stało się standardowym i stałym element edukacji w szkołach podstawowych? Prelegent podejmie próbę odpowiedzi na te pytania na bazie swoich doświadczeń w pracy dla UNESCO oraz w tworzeniu narzędzi dla nauczycieli informatyki na Słowacji i w Wielkiej Brytanii.
Michał Ślaski jestem absolwentem krakowskiej AGH, pracuje w firmie Erlang Solutions. Od ponad 10 lat programuje w języku Erlang. Organizuje konferencje Lambda Days oraz warsztaty programowania dla chętnych nauczyć się języków funkcyjnych. Pewnego razu zapytał pierwszoklasistów, czy wiedzą czym zajmuje się informatyk. W odpowiedzi usłyszał, że to taki pan co naprawia komputery… Ta odpowiedź zmotywowała go do próby przybliżania dzieciom idei współczesnej informatyki. Prowadzi zajęcia z informatyki bez komputerów dla dzieci w jednej z krakowskich szkół podstawowych, w klasach 1–3.
dr Maciej Grześkowiak jest pracownikiem Zakładu Algebry i Teorii Liczb na WMI Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jest niestrudzonym popularyzatorem matematyki, koordynował między innymi cykl wykładów dla uczniów „Matematyka w muzyce i muzyka w matematyce”. Ma doświadczenie w nauczaniu informatyki w jednym z poznańskich gimnazjów. Na lekcjach stosuje czasami metodę uczenia bez komputera.
dr Krzysztof Krzywdziński jest pracownikiem Zakładu Zakładu Teorii Algorytmów i Bezpieczeństwa Danych na WMI Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jest twórcą środowiska programistycznego PixBlocks, do nauczania programowania dla dzieci.
dr Olena Hrybiuk pracuje w Instytucie Technologii Informatycznych i Środków Nauczania, w Ukraińskiej Akademii Nauk. Od 2012 organizuje warsztaty robotyki dla dzieci i młodzieży. Kieruje projektem CLEVER, mającym na celu wprowadzenie innowacyjnych metod nauczania matematyki na Ukrainie. Ma doświadczenie w nauczaniu informatyki i matematyki na wielu poziomach edukacji.